Velafprøvet trivselsindsats skal udbredes til 200 skoler
Pilotevalueringen af indsatsen Basal – sammen om trivsel til landets udskolingslever viser positive resultater med øget mental sundhed hos elever i 7. – 10. klasse. Indsatsen er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning i samarbejde med Ole Kirk’s Fond i perioden 2021 til 2024. Nu skal indsatsen udbredes til mere end 200 skoler de næste fem år, hvilket er muliggjort med støtte fra Nordea-fonden, Novo Nordisk Fonden og Ole Kirk's Fond.
Basal - sammen om trivsel bygger på en række gode erfaringer fra skoler, som selv har set initiativet udspille sig i praksis og er udviklet med inspiration fra flere af Komiteen for Sundhedsoplysnings evidensbaserede indsatser til mestring af hverdagslivet.
Vi er i Ole Kirk’s Fond meget glade for at have bidraget til udviklingen af kvalitetsmateriale, der adresserer den aktuelle trivselsudfordring blandt unge. Det glæder os yderligere, at flere fonde nu går med ind og støtter indsatsen, hvilket gør det muligt for endnu flere elever på landets skoler at få adgang til gode og gennemprøvede værktøjer, siger Karin Skjødt Hindkjær, direktør i Ole Kirk’s Fond.
Styrket trivsel og fællesskab
Basal – sammen om trivsel har til formål at styrke elevernes mentale sundhed og fremme deres trivsel. Indsatsen er udviklet som et klasseforløb, der byder på en unik kombination af øvelser og redskaber, der skal understøtte elevernes tro på egne evner og hjælpe dem til at forstå sig selv og andre.
På Langebjergskolen i Humlebæk fortæller viceskoleleder Malte von Sehested:
”Basal giver elever og lærere et fælles sprog. Eleverne får konkrete trivselsredskaber, som de har brug for nu og her, og som de med sikkerhed vil få brug for videre ind i voksenlivet. Det har været særdeles positivt at høre, hvordan klasserne arbejder med fx problemløsning, kommunikation og andre redskaber, der støtter dem i at gøre noget af dét, som de gerne vil, men ikke rigtig kan få taget hul på.”
Undervisning og øvelser hjælper eleverne med at håndtere de særlige udfordringer, som kendetegner målgruppen – fx i forhold til venskaber, præstation, perfekthedskultur, usikkerhed og bekymringer – både i og uden for skoletiden. Indsatsen har både fokus på den enkeltes trivsel og at styrke det positive fællesskab i klassen.
Vi kan godt have et hårdt sprog i 7. klasse. I Basal har vi fx øvet at kommunikere på en god måde med jeg-sprog frem for du-sprog. Det er blevet nemmere at snakke med alle, og der er ikke så meget larm, siger elev i 7. klasse.
Læs mere om Basal – sammen om trivsel